Saturday, October 23, 2010

"abang... bg saya 'jujur' setengah kilo, bungkus ye......"

Kata jat "kejujuran sekarang boleh beli dekat pasar malam tot, dah murah dah". semacam dah xda nilai. kenapa? sebab ketidakjujuran ni adalah penyakit berjangkit. Kalau kau dtg dekat, berjangkit la, nak makan ubat dah tentu pahit. Bila dah sakit, semua jadi sulit, makin hari makin kau hidup membelit. Kalau kau dekat dgn org yg x jujur, dah tentu kau pon jadi x jujur sbb kau nk lindung ketidakjujuran mereka tu. Kalau-kalau salah petik, mereka mesti kata kau ni talam, musuh dalam selimut, gunting dalam lipatan dan macam-macam lagi kata maki. Habis tu? kalau dah xde org jujur aku nak kawan dengan siapa? masuk gua? jadi ungka?. Hidup kita jadi terhad kalau sibuk nak jaga hati semua orang. Kalau berjumpa B x boleh sebut pasal A, kalau jumpe A, nak kena gelakkan si B. x ke babi?. x ke talam aku mcm ni? dah macam lalang, tapi aku rasa baik aku jadi lalang dari aku jadi kulat. Penat la hidup kene kepit ni. Ade jalan keluar, tp nnt sebahagian mesti tarik muka. Macam keluar ikut lubang jubur, dah keluar pon mesti lekat bau taik. Kau nak dekat dengan aku ke kalau aku bau taik?? xnak kan??. Kau nak jujur ke x tu bukan masalah aku.. tp kau buat la sorg2.. jgn nak tarik aku.. xpon, kau tinggal je aku.. buat2 xknal ke.. lupa terus pon xpe. Aku dah penat nak jaga hati org.. mcm sia2.. ape aku dpt? boleh ubah CGPA aku bg jd 1st class?? boleh langsaikan hutang ptptn aku?? x boleh la sial.

9 comments: